Ekologiczny, bo... elektryczny Fiat 126p

Ekologiczny, bo... elektryczny Fiat 126p

Ekologiczny, bo... elektryczny Fiat 126p
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Na samochody zużywajÄ…ce dużo paliwa na gieÅ‚dach prawie nikt już nie patrzy a przy tych, spalajÄ…cych najmniej zwykle zawsze ktoÅ› siÄ™ „krÄ™ci”. Desperacji rezygnujÄ… z używania samochodu, bo staje siÄ™ to powoli drogie. HandlujÄ…cy ropÄ… naftowÄ… osiÄ…gajÄ… najwiÄ™ksze zyski z wszystkich trudniÄ…cych siÄ™ handlem. WiÄ™ksze profity chyba majÄ… już tylko politycy, handlarze broniÄ…, narkotykami... i ci odpowiedzialni za nasze dusze. Ropa naftowa to współczesny zamiennik pieniÄ…dza.

Potrzebują jej wszyscy odkąd silnik spalinowy stał się podstawowym źródłem napędu. To ropa decydowała o tym, że losy II Wojny Światowej potoczyły się tak, a nie inaczej. Ropa była powodem tego, że piloci Luftwaffe w barwach Africa Corps latali nad pozornie jałowymi terenami Sahary. To ropa była powodem kompromitujących ludzkość wydarzeń jakie miały miejsce w ostatnich kilku latach w Zatoce Perskiej, a nie krzykliwe slogany o łamaniu praw człowieka, choć niewielu ma odwagę wprost to przyznać...

Silniki spalinowe współczesnej nam konstrukcji prawdopodobnie w pewnej chwili rozwoju motoryzacji okazać siÄ™ mogÄ… drogÄ… do nikÄ…d, o ile ten moment już nie nadszedÅ‚, tak jak kiedyÅ› staÅ‚o siÄ™ to z silnikiem parowym. MyÅ›lÄ™, że stanie siÄ™ tak z powodu oczywistego widma wyczerpania siÄ™ złóż wystÄ™pujÄ…cych na Naszej Planecie – zarówno ropy naftowej jak pozostaÅ‚ych złóż energetycznych nieodnawialnych. Ten nieunikniony proces, bÄ™dzie stale podnosiÅ‚ cenÄ™ paliw i powodowaÅ‚ zmniejszenie jego dostÄ™pnoÅ›ci. Deficytowość paliw jako towaru wraz z nieubÅ‚aganymi prawami rynku bÄ™dzie nasilać ten proces. Dziać siÄ™ tak bÄ™dzie jednak tylko do pewnego momentu. W wizji upadku z powodu wyczerpania siÄ™ złóż Å›wiatowe koncerny samochodowe i rzÄ…dy pozwolÄ… na swobodny rozwój napÄ™dów o alternatywnej konstrukcji.

Ewolucja napędu docelowo powinna podążać w kierunku całkowicie czystych ekologicznie konstrukcji wykorzystujących jako źródła energii słońce, energię elektryczną lub coś o czym jeszcze nie wiemy. Na drogę tę, Ludzkość zmuszona będzie wejść w ciągu kilkudziesięciu najbliższych lat. Pierwsze symptomy tego o czym piszę można dostrzec już teraz... jednym z nich, choć oczywiście nieco z przymrużeniem oka jest samochód, który zaraz przedstawię. Jest nim swojski Fiat 126p Bis... och, jak ja kocham polską motoryzację! :-)

Zbudowała go, a ściślej zmodyfikowała niemiecka firma AutoSol w 1993 roku, a obecny właściciel Gunther Kufner, kupił go w 1995 roku i jeździł nim do 2004 roku. Sekret jego konstrukcji to elektryczny silnik i akumulatory. Cała bateria (zespół akumulatorów) waży niemało, bo około 270 kg. Napęd stanowi silnik 3 fazowy asynchroniczny o napięciu międzyfazowym równym 144 V (fazowe 85 V) o ok. 8 kW mocy.

Jest to oczywiÅ›cie to konstrukcja posiadajÄ…ca wiele wad, charakterystycznych dla samochodów w peÅ‚ni elektrycznych budowanych współczeÅ›nie. PamiÄ™tać należy jednak, że nie jest to konstrukcja fabryczna, na badania której wydano miliony a jedynie konstrukcja eksperymentalna, do tego amatorska – dowodzÄ…ca jednak o istnieniu wielkich możliwoÅ›ci w tym zakresie. Twórcy udowadniajÄ…, że naprawdÄ™ można. Jedynie trzeba chcieć a oto jest Å›wiadectwo – patrzcie, przecieramy nowe drogi, a pionierom nigdy nie jest Å‚atwo. Kiedy powstawaÅ‚ pierwszy samochód – ludzie także kiwali z niedowierzaniem gÅ‚owami.

Myślę sobie jednak, że nasz Fiacik to jednak niesamowite autko. Nie dość, że wciąż jeździ to jeszcze bez paliwa.

Jak jeżdzić oszczędnie zobacz też:
Fiat 126p Mały Wielki Samochód


--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Idea magnetycznej aktywacji paliw
Metody nauki języka angielskiego
Odzież ciążowa dla odważnych
Jak zdobyć dwa razy tyle subskrybentów, przy takim samy
Zamów bilet przez internet