Masa samochodu a zmniejszenie zużycia paliwa

Masa samochodu a zmniejszenie zużycia paliwa

Masa samochodu a zmniejszenie zużycia paliwa
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Wymagania współczesnych kierowców co do samochodów a także postęp technologiczny powoduje coraz większą komplikację w konstrukcji samochodu. Dotyczy szczególnie elektroniki. Pojawiają się coraz nowsze systemy, zapewniające łatwiejsze prowadzenie samochodu czy większe bezpieczeństwo. ABS, ESP czy poduszki i kurtyny gazowe nie są już wyposażeniem jedynie luksusowych, drogich aut ale stały się standardem nawet wersji podstawowych tanich aut, zbudowanych gdzieś na polanie w koreańskiej dżungli...

Wszystko to niestety waży, co kłóci się z energooszczędnym trendem odchudzania. Testy zderzeniowe zaskakują nas coraz lepszymi wynikami. Samochody stają się bezpieczniejsze. Jednak wzrost bezpieczeństwa jest okupiony wzmocnieniem konstrukcji oraz obecnością dodatkowych systemów ochrony w czasie kolizji i czuwających nad bezpieczeństwem jazdy, które również ważą.

Niestety w zakresie masy samochodu możliwości oszczędności paliwa zwykłego kierowcy są organiczne. Masa samochodu jest narzucona z góry. Nie znaczy to jednak, że nie można zrobić nic. Wycinanie otworów w elementach karoserii, zmiana metalu na plastik i tym podobne sposoby stosowane w sporcie w codziennej eksploatacji byłby niedorzeczne. Masę samochodu można zmniejszyć np. przez zastosowanie zamiast stalowych obręczy kół, obręczy ze stopów lekkich (alufelg), nie zawsze jednak rzeczywiście są one lżejsze. Następną możliwością oszczędności jest przypadek, kiedy korzystamy ze swojego samochodu głównie w mieście. Istnieje możliwość zrezygnowania z koła zapasowego wraz z podnośnikiem i kluczem do odkręcania śrub na rzecz preparatu do uszczelniania koła. W przypadku przebicia opony, po uszczelnieniu preparatem dojedziemy do wulkanizatora.

Bardzo często zdąża się również, że wozimy w bagażniku stertę naprawdę niepotrzebnych rzeczy a znajdują się tam tylko dlatego, że zapominamy o ich wyjęciu albo po prostu nam się nie chce. W ruchu miejskim dodatkowe obciążenie samochodu o każde 50 kg to wzrost zużycia paliwa o 0,5 l/ 100 km. Dla zużycia paliwa znaczenie ma nie tylko masa bagażu, ale też sposób jego rozmieszczenia. Nieprawidłowe rozmieszczenie może powodować przechyły nadwozia, w wyniku których opór np. aerodynamiczny będzie zwiększony, co prowadzi do zwiększenia zapotrzebowania na paliwo.

Jak jeżdzić oszczędnie zobacz też
Tania jazda samochodem

--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Idea magnetycznej aktywacji paliw
Metody nauki języka angielskiego
Odzież ciążowa dla odważnych
Jak zdobyć dwa razy tyle subskrybentów, przy takim samy
Zamów bilet przez internet